Overslaan naar content

Sociaal beheerder - 24 uur per week voor buurtcentrum de Zuidhoek

Zaanstad, Noord-Holland, Nederland€ 2.697 - € 4.547 per maandDOCK Zaanstad

Functieomschrijving

Maak jij het verschil voor (kwetsbare) wijkbewoners van Zaanstad? Wil je impact gedreven werken? Ben je maatschappelijk betrokken en richt jij je op het vergroten van de weerbaarheid en het versterken van het sociale netwerk van deze doelgroepen? Lees dan snel verder!


Over DOCK

DOCK is een welzijnsorganisatie die werkt in Rotterdam, Schiedam, Amsterdam, Zaanstad, Haarlem en Utrecht. DOCK staat voor een leefbare en veilige samenleving waar iedereen bij hoort en meedoet. We zijn de betrokken buurtgenoot voor bewoners, de drijvende kracht voor groepen en de aanpakker en expert in de wijk. DOCK werkt met zelforganiserende teams waarbij de kracht van de professionals het uitgangspunt vormt. Onze innovatieve aanpak verbindt strategie met uitvoering en vergroot de handelingssnelheid waar het nodig is: op straat en in de wijk. Onze professionals geloven in de kracht van bewoners en stimuleren hen om zelf de regie te nemen. Zo bouwen we samen aan zelfstandige communities in de wijk.


Over de functie

De sociaal-beheerder in de Zuidhoek faciliteert het buurtcentrum als het centrale ontmoetingspunt in de wijk. Hij/zij richt het gebruik van de Zuidhoek zo in dat de samenwerking tussen de doelgroepen en beroepskrachten vlot verloopt. Tegelijkertijd enthousiasmeert en begeleid je (kwetsbare) vrijwilligers om hun talenten aan te wenden en ontwikkelen zodat zij zelfredzamer worden, hun maatschappelijke positie kunnen verbeteren en/of iets doen voor een ander en voor de buurt. Dit doe je door de vrijwilligers te faciliteren, stimuleren, coachen en ondersteunen zodat ze zelfstandig verder kunnen.

Voor deze functie zoeken wij een veelzijdige, proactieve collega. Je vindt het prettig om zelfstandig aan de slag te gaan en hebt daarbij een nieuwsgierige, open houding.


Klinkt goed! Hoe ziet de functie en opdracht er verder uit?

Wat ga je doen?

  • Regievoeren en registreren van de kwetsbare bewoners die actief zijn binnen de activiteit/vrijwilligersplek
  • Faciliteren en ondersteunen van (nieuwe) bewonersinitiatieven i.s.m. de opbouwwerker;
  • Het ondersteunen en aansluiten bij je collega’s die bezig zijn met de participatie opdracht. Dit betekent dat bij het opzetten van activiteiten en vrijwilligerswerkplekken er rekening wordt gehouden met de talenten van kwetsbare inwoners (die leven van minima inkomen)
  • Regievoeren, begeleiden en registreren van de kwetsbare bewoners die actief zijn binnen de activiteit/vrijwilligersplek
  • Faciliteren en ondersteunen van (nieuwe) bewonersinitiatieven i.s.m. de opbouwwerker;
  • Bewoners motiveren voor en hen verbinden aan vormen van vrijwillige zorg en preventieve, (laagdrempelige) groepsactiviteiten;
  • Bewoners doorgeleiden naar passende hulpverlening (opschalen en afschalen) in overleg met je collega’s van de participatieopdracht;
  • Het (mede) verbeteren van het sociaal werk- en leefklimaat zodat gebruikers, deelnemers aan activiteiten en vrijwilligers optimaal gebruik maken van de voorziening.
  • Vergroten van de betrokkenheid van bewoners bij het denken over en de uitvoering van de programmering van activiteiten van locatie door middel van werven, opleiden en begeleiden/ondersteunen van de bewoner/vrijwilliger.
  • (Mede) Zorgdragen voor de programmering van activiteiten in de locatie, welke aansluit bij de behoeften en wensen van bewoners en ook bij maatschappelijke opgave van de wijk.

Vereisten

Ik ben enthousiast! Wie zoeken jullie?

De ideale kandidaat is een stevige, enthousiaste persoonlijkheid met ervaring in een vergelijkbare functie. Als spil in het buurtcentrum is het belangrijk dat je sociaal sterk bent, makkelijk contact maakt en communicatief vaardig bent. Je deinst niet terug voor registratie en boekhouding en bent flexibel genoeg om buiten kantoortijden te werken of bereikbaar te zijn. Jij werkt positief, proactief, preventief en pakt op een creatieve manier jouw werkzaamheden op. Werken in teamverband en zelfstandig functioneren gaat jou goed af. Je bent betrouwbaar en schakelt snel tussen verschillende collega professionals, vrijwilligers, doelgroepen en verschillende type activiteiten.

Vanzelfsprekend herken jij jezelf in de kernwaarden van DOCK: je bent betrokken, verbindend, enthousiast, betrouwbaar, inspirerend en professioneel.


Wat vragen wij?

  • Een afgeronde mbo en/of hbo-opleiding op het gebied van sociaal werk; en werkervaring in een soortgelijke functie;
  • Kennis van somatische aandoeningen, GGZ en LVB;
  • Je kunt verschillende methodieken en werkwijzen effectief toepassen;
  • Je bent cultuursensitief;
  • Je beschikt over coaching vaardigheden ofwel deze willen leren;
  • Je hebt een activerende en op samenwerking gerichte houding;
  • Je denkt in mogelijkheden en kansen;
  • Je bent communicatief sterk en beheerst de Nederlandse taal uitstekend in woord en geschrift.
  • Je hebt een flexibele werkhouding; op verzoek werk je ook in avonden en weekenden;
  • Kennis van administratieve processen is een pré;
  • Kennis van richtlijnen ten aanzien van veiligheid en hygiëne;
  • Kennis van bedrijfshulpverlening en EHBO, of bereid dit te halen;
  • Correct gedrag in persoonlijke contracten;
  • Kunnen motiveren van (vrijwillig) medewerkers en hen vanuit verbinding kunnen aanspreken.
  • Praktische instelling met organisatievermogen en impact om het beheer en doorontwikkeling van het wijkcentrum in het gebied uit te voeren.
  • Ondernemend
  • Initiatief nemen
  • Resultaat- en procesgericht handelen
  • Plannen en organiseren
  • Proactief en ondernemend handelen
  • Omgevingsbewust handelen
  • Een actuele Verklaring Omtrent het Gedrag is een vereiste voor deze functie


DOCK biedt

  • Een uitdagende, afwisselende functie in een dynamische omgeving met leuke collega’s;
  • Alle ruimte om jezelf als professional te ontwikkelen binnen onze lerende organisatie;
  • Een aanstelling voor 24 uur per week;
  • Een tijdelijk dienstverband van een jaar met de intentie tot verlenging;
  • Salaris conform CAO Sociaal Werk, bij een fulltime dienstverband; Salaris is afhankelijk van opleiding en werkervaring.
    • MBO schaal 6 min. €2.697,- en max. €3.858,-
    • HBO schaal 8 min. €3.191,- en max. €4.547,-
  • Goede secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals het Individueel Keuzebudget, Loopbaanbudget, een collectieve zorgverzekering, deelname aan het pensioenfonds Zorg en Welzijn en flexibele werktijden.

Geïnteresseerd?

Solliciteer vóór 1 maart 2024 met je CV en motivatiebrief. De sollicitatieprocedure bestaat uit twee gespreksrondes en een afrondend arbeidsvoorwaardengesprek. Je ontvangt zo spoedig mogelijk na de sluitingsdatum een terugkoppeling op jouw sollicitatie.


Vragen?

Voor meer informatie over de inhoud van deze functie kun je contact opnemen met Jeroen Kalf via J.kalf@swt.zaanstad.nl

of